کد مطلب:300633 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:257

مکتب ها


بر این بی نظامی ها و بی بندوباریها مكاتب فلسفی كه تعدد آنها از خصایص و ویژگیهای عصر ماست دامن زدند. مكتب ها بذرهای گوناگونی را افشاندند كه هر كدام به گونه ای در فكر و ذهن ما ریشه دوانده و راه و رسم ما را عوض كردند.

برخی از مكاتب زمینه را برای پوچی و پوچ گرایی فراهم ساختند. برخی ما را به اصالت لذت فراخواندند، بعضی هم نفی همه ی مقدسات را گفته و هر چه را كه تحت عنوان ارزش دینی و اخلاقی است به باد مسخره گرفتند و اینك ما ماندیم و ما و در برابر ما شك ها، دودلی ها، حیرت ها و در مراتبی هم افسردگی ها.

وسایل ارتباط جمعی ما بیش از آنكه ما را با طرز فكر مكتب ما آشنا كنند بلندگوی مكاتب بودند، آنچنان كه گویی این ملت فاقد همه چیزند و به تازگی و جدیداً در جستجوی یافتن ره برآمدند. آنان نقش معرف مكتب ها را برعهده گرفته و با غلاظ و شداد به مدح و منقبت آنها پرداختند، اسلوبها و حاصل وابستگی به آن را مطرح نمودند.

در ضمن نقد و بررسی ها، تعریف و تمجیدها برخی از ابعاد


مكاتب در دل و جان ما جا گرفتند بدون آنكه مقاومتی از سوی ما برای آن باشد. فكرهای ناآشنا در اثر تكرار، تلقین، بررسی جاهای خالی روان ما را پر كردند آنچنان كه گویی جزوی از فكر و اندیشه ما شدند و به گونه ای كه حتی خود را نسبت به آن ابعاد فكری خود بیگانه احساس كرده ایم.

این توسعه ها از مكتب ها، این تبلیغات و بحث ها، این مدح و منقبت ها از مكاتب بی حساب و از الگوهای غلط لااقل سه دسته برجمع زمان ما افزود كه اینك به صور مختلف در بین دیگران می لولند: زنان گمراه، زنان بیراه و بی هدف و زنان عقده ای.

آنان را از نظر ظاهر با دیگر گروهها تفاوتی نیست ولی در عمل، در رفتار و كردار، در اظهار نظرهایشان به خوبی می توان آنان را شناخت و معرفی شان كرد.

آن كس كه ظاهرا مسلمان و اهل اسلام ولی عملا در دنبال روی راه دیگران است گمراه است. آن كس كه در این عرصه گیتی چون پرگاهی در اختیار امواج است و نمی داند به كجا رود و چه كند بی راه و بی هدف است. و بالاخره آنكس كه برای بازستاندن مالیات های محرومیت های گذشته خود را به خشك و تر می زند و سعی دارد به گونه ای بدون در نظر داشتن اصالت روش، جبران مافات كند عقده ای است.